Tuesday، ۲۳ Amordaad ۱۴۰۳
پینگ پنگ یا تنیس روی میز یک ورزش مهیج و پرطرفدار است که بر روی میز و با یک توپ و راکت انجام میشود. پینگ پنگ نیز به مانند همهی ورزشهای بینالمللی، قوانین و قواعد خاص خود را دارد. برخی از قوانین پینگ پنگ مربوط به وسایل و تجهیزات آن است و برخی از آنها مربوط به زمان اجرای بازی.
بدون شک شناخت این قوانین برای کسانی که به این ورزش علاقه دارند و میخواهند به یک بازیکن حرفهای تبدیل شوند، الزامی است. حتی در بازیهای تفریحی نیز شناخت قوانین تنیس روی میز به اجرای بهتر و زیباتر بازی کمک میکند. از این رو، در این نوشته تلاش کردهایم تا به برخی از قوانین کلی و کاربردی اشاره کنیم. البته از آنجا که این قوانین بسیار گسترده هستند، ما به خلاصه قوانین پینگ پنگ اکتفا کردهایم.
میز مهمترین وسیله بازی پینگ پنگ است؛ زیرا بازی بر روی میز انجام میشود. در قوانین بازی پینگ پنگ از میز آمده است که:
-سطح بالایی میز باید مستطیلشکل و به طول 2.74 متر و عرض 1.525 متر باشد و 76 سانتیمتر بالاتر از زمین قرار گیرد.
-در قوانین پینگ پنگ، زمین بازی نباید شامل اضلاع عمودی میز (کنارههای میز) باشد
-زمین بازی ممکن است از هر مادهای باشد؛ اما آنچه که مهم است این است که وقتی یک توپ استاندارد از ارتفاع روی آن انداخته شود، باید یک جهش یکنواخت در حدود 23 سانتیمتر ایجاد کند
-رنگ زمین بازی باید بهطور یکنواخت تیره و مات باشد.
-برای بازی دونفره، هر زمین باید توسط یک خط سفید به 2 نیمه زمین مساوی تقسیم شود. این خط، خط مرکزی است و هر زمین هم توسط یک خط به عرض 3 میلیمتر به دو قسمت تقسیم شده است.
-مجموعه تجهیزات تور باید از تور، آویز آن و گیرههای آن تشکیل شده باشد.
-تور باید به دو پایهی عمودی به ارتفاع 15.25 سانتیمتر وصل شود. ارتفاع بالای تور نیز باید 15.25 سانتیمتر بالاتر از سطح بازی یا میز باشد.
-توپ باید از سلولویید یا مواد پلاستیکی مشابه ساخته شود و رنگ آن باید سفید یا نارنجی و مات باشد.
طبق قوانین پینگ پنگ، راکت ممکن است در هر اندازه، شکل یا وزنی باشد اما چوب راکت باید صاف، سفت و سخت باشد.
حداقل 85% ضخامت چوب راکت باید از چوب طبیعی تشکیل شده باشد. یک لایه چسب نیز به همراه کربن یا الیاف مختلف ممکن است به عنوان مادهی تقویتکننده به کار رود که ضخامت آن نباید از ضخامت کل بیشتر از 7.5٪ باشد
-ضخامت رویه راکت به همراه چسب بهکاررفته در آن نباید بیشتر از 2.0 میلیمتر باشد. در صورتی که رویه از نوع دانهدار و همراه با اسفنج باشد، این ضخامت نباید از 4.0 میلیمتر بیشتر شود.
-تعویض راکتها، فقط در مواردی که راکت آسیب زیاد دیده باشد، امکانپذیر است. رویه راکت، باید فاقد هرگونه آسیب اعم از پارگی یا بریدگی باشد.
-قبل از شروع مسابقه، راکتها باید توسط داور تایید شود.
مطابق قوانین پینگ پنگ بازیکن موظف است طوری سرویس را بزند که داور یا کمکداور متوجه اجرای صحیح سرویس و رعایت مقررات از سوی بازیکن باشد.
اگر داور یا کمکداور از رعایت مقررات در هنگام زدن سرویس مطمئن نباشد، باید دستور توقف بازی و زدن مجدد سرویس را بدهد. در این صورت ممکن است زنندهی سرویس نیز از سوی داور اخطار دریافت کند. اگر بازیکن برای دومین بار این خطا را تکرار کند، داور یک امتیاز به حریف مقابل یا گیرنده امتیاز میدهد.
بهطور استثنایی، داور ممکن است شرایط لازم برای یک سرویس صحیح را کاهش دهد. یعنی ممکن است در موارد استثنایی مانند ناتوانی جسمی بازیکن، از برخی از قوانین جهت اجرای صحیح سرویس چشمپوشی کند.
در قوانین ورزش پینگ پنگ گفته شده توپی که سرویس زده شده یا برگردانده شده است، باید طوری زده شود که از کنار یا بالای تور عبور کند و یا در صورت برخورد به تجهیزات تور، در زمین حریف فرود آید.
در بازی تکنفره یا انفرادی، سرور یا زنندهی سرویس ابتدا باید یک سرویس بزند. سپس گیرنده باید آن را بازگشت دهد و پس از آن سرور و گیرنده به طور متناوب باید برگشت صحیح را انجام دهند.
در بازی دونفره، سرور ابتدا باید یک سرویس بزند. سپس گیرنده، باید سرویس را برگشت دهد. بعد از آن شریک یا همبازی سرور باید سرویس را برگشت دهد و پس از آن هر بازیکن باید یک ضربهی برگشت بزند.
برای اطلاعات بیشتر دربارهی قوانین سرویس پینگ پنگ و زدن صحیح سرویس، مقالهی اختصاصی زیر را بخوانید.
لت در واقع توپی است که در بازی جریان دارد و نتیجهی آن، امتیاز محسوب نمیشود. یعنی هر اتفاقی که برای توپ در حال گردش بیفتد، هیچ امتیازی برای بازیکنان در بر ندارد.
و اما مواردی که لت محسوب میشود:
-اگر در حین سرویس توپ به تور و تجهیزات آن برخورد کند، مشروط بر اینکه سرویس صحیح باشد یا توپ توسط گیرنده یا همبازی او متوقف شود
-اگر سرویس زمانی زده شود که بازیکن حریف یا همبازی حریف، آماده نباشد، مشروط بر اینکه نه گیرنده و نه همبازی او تلاشی برای ضربهزدن به توپ نیز نکنند
-اگر نزدن سرویس یا بازگشت آن یا عدم رعایت قوانین به دلیل مواردی خارج از کنترل بازیکن باشد
-اگر بازی توسط داور یا کمک داور قطع شود
-برای تصحیح خطایی که هنگام سرویسزدن یا برگشت آن اتفاق افتاده است
- برای اجرای قانون expedite (سرعتدادن به بازی- اگر یک ست از بازی بیش از ۱۰ دقیقه طول بکشد و مجموع امتیازهای دو بازیکن کمتر از ۱۸ باشد، بازی متوقف میشود و این قانون اجرا میشود)
-برای اخطار یا جریمهکردن یک بازیکن
-براساس قوانین پینگ پنگ، در مواقعی که شرایط بازی به گونهای مختل شده است که میتواند بر نتیجهی رالی تاثیر بگذارد، بازی متوقف میشود
- اگر حریف نتواند یک سرویس درست بزند
- اگر حریف نتواند توپ را بهطور صحیح برگرداند
- اگر پس از زدن یک سرویس یا برگشت، توپ قبل از ضربه زدن توسط حریف به چیزی غیر از مجموعه تور برخورد کند
- اگر توپ پس از ضربه زدن توسط حریف از روی زمین او یا از خط انتهایی خود بدون تماس با زمین او عبور کند
- اگر توپ پس از ضربه زدن توسط حریف از تور یا بین تور و تیرک تور یا بین تور و سطح بازی عبور کند
-در قوانین ورزش پینگ پنگ آمده که اگر حریف جلوی توپ را بگیرد، یک امتیاز به نفر مقابل داده میشود
- اگر حریف عمداً بیش از یک بار متوالی به توپ ضربه بزند
- اگر حریف یا هر چیزی که حریف میپوشد یا حمل میکند، به زمین بازی یا همان روی میز برخورد کند
- اگر حریف، یا هر چیزی که حریف میپوشد یا حمل میکند، تور و تجهیزات آن را لمس کند
-در قوانین پینگ پنگ، اگر دست آزاد حریف به زمین بازی برخورد کند، یک امتیاز محاسبه میشود
در قوانین مربوط به پینگ پنگ نوشته شده که برندهی بازی، بازیکن یا بازیکنانی هستند که زودتر به امتیاز 11 دست یابند. در صورتی که نتیجه بازی امتیاز مساوی 10 باشد، در این صورت بازیکنی که زودتر 2 امتیاز متوالی بگیرد برنده است. یعنی اختلاف امتیازها باید 2 امتیاز باشد. در مسابقات، هر بازیکن برای برد نهایی باید 3 گیم از 5 گیم را برنده شود؛ اما در مسابقات بینالمللی، باید امتیاز 4 گیم از 7 گیم را از آن خود کند.
-در گیم اول، حق انتخاب زمین و سرویس یا برگشت با بازیکنی است که به قید قرعه برنده شده است
-در قوانین پینگ پنگ هنگامی که یک بازیکن انتخاب کرد که ابتدا سرویس یا دریافت را انجام دهد، بازیکن یا زوج دیگر باید انتخاب دیگری داشته باشد.
- پس از کسب هر 2 امتیاز، بازیکن یا بازیکنان دونفره که دریافتکنندهی سرویس بودند، باید به بازیکن یا بازیکنان دونفره زننده سرویس تبدیل شوند و تا پایان بازی به همین ترتیب ادامه دهند، مگر اینکه هر دو بازیکن 10 امتیاز کسب کنند یا قانون expedite در هنگام توالی سرویس فعال باشد که در این صورت اجرا و دریافت سرویس یکسان است، اما هر بازیکن باید تنها برای 1 امتیاز سرویس بزند.
در هر بازی از یک مسابقه دونفره، زوجی که حق سرویس اول را دارند باید انتخاب کنند که کدام یک از آنها این کار را انجام دهد و در اولین بازی یک مسابقه، زوج دریافتکننده باید تصمیم بگیرد که کدام یک از آنها اول سرویس را دریافت کند. در گیمهای بعدی و بعد از مشخصشدن اولین زنندهی سرویس، اولین دریافتکننده سرویس بازیکنی است که در بازی قبلی به او سرویس داده است.
در مسابقات دوبل، در هر تغییر سرویس، دریافتکنندهی قبلی سرور یا زننده سرویس و همبازی سرور قبلی، دریافتکننده توپ خواهد شد.
بازیکن یا بازیکنانی که اولین سرویس در یک گیم را میزنند، در گیم بعدی، دریافتکننده خواهند بود و در آخرين گيم، هرکدام از بازیکنان که موفق به کسب امتیاز 5 شوند، میتوانند ترتيب دريافت بازيكناني كه قرار است دريافتكننده بعدی باشند، تغيير دهند.
اگر بازیکنی خارج از نوبت سرویس بزند یا دریافت کند، بازی باید توسط داور قطع شود و بازی توسط بازیکنی که نوبت سرویس اوست از سر گرفته شود. در این شرایط تمام امتیازات قبلی محفوظ است. این ترتیب معمولا در ابتدای مسابقه تعیین میشود.
اگر بازيكنان در زمان تعیینشده اقدام به تعويض زمين نکرده باشند، داور باید به محض اطلاع از این خطا، بازي را متوقف کند و سپس با قرار گرفتن بازیکنها در زميني كه بايد باشند، بازی آغاز شود.
در هر شرایطی، تمام امتیازاتی که قبل از تشخیص خطا به دست میآیند، محاسبه میشوند.