تاریخچه و قوانین میز ایرهاکی

Saturday، ۲۰ Amordaad ۱۴۰۳

بازی ایر هاکی چیست

بازی سرعتی و هیجان انگیز ایرهاکی یک بازی دو یا چهار نفره است که روی یک میز مخصوص انجام می شود. این بازی بیشتر به نام هاکی روی میز شناخته شده است. تاریخچه بازی ایرهاکی به دهه ی 1960 و 1970 میلادی باز می گردد. این بازی توسط یک تیم طراح بازی آمریکایی، با الهام از بازی جذاب هاکی روی یخ طراحی شد و به ثبت رسید. یکی از جذابیت های بازی ایر هاکی این است که میز آن، یک سیستم کاملا مهندسی شده است. 

از خوبی های ورزش ایرهاکی این است که این بازی محدودیت سنی ندارد. به عبارتی گروه سنی مجاز برای بازی ایرهاکی آزاد است. اگرچه به دلیل ارتفاع میز بازی می توان گفت، افراد بالای 8 سال می توانند از آن به راحتی استفاده نمایند. 

با داشتن تجهیزات ایرهاکی، می توان این بازی را در باشگاه های ورزشی یا سالن های بازی تجربه کرد. علاوه بر این با تهیه ایرهاکی خانگی می توان این بازی را به خانه و ویلاهای شخصی نیز آورد. به دلیل تحرک و جنب و جوش بالا در این بازی علاوه بر ایجاد نشاط و شادی فراوان، کالری سوزی خوبی را تجربه خواهید کرد. در ادامه با تجهیزات این بازی و تمام جنبه ها و قوانین بازی ایرهاکی آشنا خواهیم شد

روش بازی ایرهاکی

حالا برویم سراغ جواب این سوال که ایر هاکی چیست و نحوه بازی ایرهاکی چگونه است؟

مثل بسیاری از بازی های رقابتی و ورزش هایی نظیر فوتسال و فوتبال که اساسا چیزی شبیه به توپ در میدان وجود دارد که باید به سمت دروازه حریف رانده شود، در هاکی روی یخ هم بازیکنان سعی می کنند با حرکت بر روی سطح یخی و هدایت یک دیسک به وسیله یک چوب مخصوص، دیسک را درون دروازه حریف وارد کنند. در ایرهاکی هم که با الهام از هاکی روی یخ طراحی شده، می بایست به وسیله راکت هایی، دیسک ایرهاکی بر روی میز به نحوی سُر بخورد و حرکت کند، که وارد دروازه کوچک حریف شود. در ایرهاکی، شما سرعت عمل و کنترل حرکت چشم و دست، هماهنگی میان آنها و مدیریت زمان خود را به چالش می کشید. نحوه بازی ایرهاکی به این صورت است که تیم های دو نفره یا تک نفره دو طرف میز بازی می ایستند. هر عضو یک راکت یا همان دسته ی ویژه ایرهاکی را در اختیار دارد. به کمک این دسته باید بتوانند دیسک را روی میز صیقلی و کم اصطکاک بازی طوری به حرکت درآورند، تا در نهایت وارد دروازه تیم رقیب شود

آشنایی با قوانین بازی ایرهاکی

امتیاز بازی زمانی قطعی خواهد بود که دیسک کاملا داخل دروازه تیم مقابل قرار بگیرد.

هر بازیکن تنها زمانی می تواند به دیسک ضربه وارد کند که دیسک کاملا در زمین بازی او قرار داشته باشد. یعنی در محدوده خط مرکزی میز تا دروازه اش.

هر بازیکن تنها 7 ثانیه زمان دارد تا ضربه خود را به دیسک وارد کرده و آن را به نیمه سمت رقیب بازگرداند.

هنگام ضربه زدن، دست یا راکت نباید از خط مرکزی عبور نماید.

محدوده مجاز ایستادن هر بازیکن، پشت میز یا اطراف آن در نیمه ی سمت تیم خودش می باشد. یعنی می توانند در هر جایی از نیمه ی سمت خود بایستد اما نباید از خط وسط عبور کند.

اگر توپ در حین بازی ایر هاکی از میز بیرون بپرد، بازی توسط بازیکنی که آخرین ضربه را زده است شروع می شود.

برخورد بدن بازیکن با میز به گونه ای که باعث جابجایی آن شود خطا محسوب می شود

مشخصات میز بازی ایرهاکی

ابعاد استاندارد میز بازی ایر هاکی برای مسابقات 210 در 110 سانتی متر یعنی سایز 8 فوت است. جنس میز از چوب ام دی اف بوده و از نظر رنگ محدودیتی ندارد. سطح میز صیقلی و صاف با کمترین اصطکاک می باشد. علاوه بر این به وسیله دستگاه های CNC سوراخ های ریزی روی سطح میز ایجاد شده است. موتور دمنده هوا در حین بازی حجم مشخصی از هوا را با فشار معینی، از طریق این سوراخ ها می دمد. این مساله باعث می شود یک لایه بالشتک مانند از هوا روی سطح میز ایجاد شود و مانع از برخورد دیسک با سطح روی میز باشد. این سیستم، شبیه سازی سطح صیقلی و لغزنده یخ در بازی هاکی روی یخ می باشد....

پایه های میز ایرهاکی از جنس آهن با قطر معینی است تا بتواند وزن میز را در طول بازی تحمل نماید. معمولا میزهای ایرهاکی دارای تابلو اعلان دیجیتال نیز هستند. این تابلو به صورت خودکار با هر بار وارد شدن دیسک به درون دروازه امتیاز هر تیم را نمایش می دهد. علاوه بر این، تابلو دارای امکانات دیگری مانند پخش موسیقی در حین بازی نیز می باشد.

ویژگی ها و جذابیت های بازی ایرهاکی

تحرک و فعالیت بدنی:

بازی ایرهاکی باعث افزایش فعالیت بدنی می شود. با حرکت دادن توپ و تلاش برای گلزنی، عضلات و قلب شما درگیر می‌شوند.

افزایش تمرکز و توجه:

برای بازی ایرهاکی، باید تمرکز کنید و به توپ و حرکات حریف توجه داشته باشید. این بازی می‌تواند توانایی تمرکز و توجه را بهبود ببخشد.

هیجان و شور و نشاط:

ایرهاکی بازی سرگرم‌کننده‌ای است و هیجان آن می‌تواند به شما، شور و نشاطی فوق العاده ببخشد.

رقابت و بازی تیمی:

این بازی به صورت تیمی انجام می‌شود و رقابت با حریفان، بازی تیمی و همکاری با هم‌تیمی‌ها را تقویت می‌کند.

مناسب برای همه سنین:

ایرهاکی برای همه افراد، از کودکان تا بزرگسالان، مناسب است. این بازی هیچ محدودیت سنی خاصی ندارد

ابعاد میز ایرهاکی چقدر است؟

ابعاد استاندارد میز بازی ایر هاکی برای مسابقات 210 در 110 سانتی متر یعنی سایز 8 فوت است.

 

.